اصول مهم و اساسی در طراحی لوگو همراه با تصویر
- Super User
- آموزش ها
در ادامه ۱۰ اشتباه رایج در طراحی لوگو را به شما معرفی خواهیم کرد.
۱- طراحی لوگو توسط یک مبتدی
شما باید در همه جرئیات حرفهای دیده شوید. شرکت یا تجارتهای نوپا هزینه بالایی را برای خرید تجهیزات و استخدام افراد میپردازند ولی معمولا به طراحی لوگو شرکت توجه لازم را نمیکنند.
دلایل زیادی وجود دارند که طراحی لوگو بصورت حرفهای انجام نمیشود:
- شرکتها بدنبال طراحی لوگو رایگان بوده و خود این امر مهم را انجام میدهند.
- یکی از آشنایان که آشنایی کم یا متوسطی به طراحی گرافیکی دارد کار طراحی لوگو شرکت را بر عهده میگیرد.
- استفاده از طراحان محلی و دفاتر خدمات کامپیوتری
- طراحی لوگو به یک شرکت اینترنتی با قیمت پایین سپرده میشود.
- طراحی لوگو رایگان به عنوان خدمات جانبی چاپ یا طراحی سایت ارائه میشود.
تمام موارد بالا بهطور معمول به یک نشانه یا آرم شما را آماتور جلوه میدهد، که عملا چهره نامناسبی از کل مجموعه و تجارت شما به نمایش میگذارد.
در مقابل اگر طراحی لوگو سایت یا شرکت خود را به یک طراح حرفهای بسپارید:
آرم شما متفاوت شده و براحتی در ذهن مخاطب مینشیند
دیگر نیازی به طراحی لوگو توسط شخص دیگر و تغییر در تمام تبلیغات و سایت خود نخواهید داشت
عمر مفید طرح شما بسیار زیاد بوده و تا چند سال نیاز به تغییر آن نخواهید داشت
آرم شما حرفهای و مناسب به نظر میرسد.
استفاده از سایه، انعکاس و خطوط منحنی مشخص در بازههای زمانی خاصی در طراحی لوگو رایج میشوند که پس از مدتی تکراری شده و به کلیشه تبدیل میگردند. طرح شما باید مستقل از زمان بوده و از تکنیکهای روز در آن پرهیز کنید. یک طراح حرفهای تصویری کاملا خاص را متناسب با فعالیت شما در طراحی لوگو بکار میبرد و از متدهای کلیشهای استفاده نخواهد کرد.
۳- استفاده از عکس یا تصاویر بیکیفیت
برای طراحی لوگو باید از نرم افزارهای گرافیکی وکتور مانند Adobe Illustrator یا Corel Draw استفاده شود. تصاویر وکتور با تغییر سایز کیفیت خود را از دست نمیدهند ولی تصاویر طراحی شده با فتوشاپ با تغییر سایز کیفیت خود را از دست خواهند داد.
ممکن شما در آینده طرح خود را در سایزهای بسیار بزرگ برای چاپ برروی بنر یا بیلبورد نیاز داشته باشید و در این زمان تصاویر بر پایه وکتور کیفیت خود را بهخوبی حفظ خواهند کرد.
۴- استفاده از تصویر آماده در طراحی لوگو
این اشتباه را معمولا شرکتهایی که خود اقدام به طراحی لوگو میکنند یا آنهایی که کار را به فردی آماتور میسپارند مرتکب میشوند. استفاده از تصاویر وکتور آماده موجود در اینترنت برای طراحی لوگو علاوه بر نقض قانون کپی رایت این احتمال را بههمراه دارد که روزی طرح آرم خود را در جایی دیگر مشاهده کنید و این متمایز بودن شما از دیگران را از بین خواهد برد. تشخیص تصاویر آماده کار دشواری نیست و معمولا از المانها و گرافیک مشابهی استفاده میکنند.
۵- طراحی لوگو برای خودتان و نه دیگران
گاهی شما با فونت یا تصویری خاص برخورد میکنید که برای خودتان جذاب است و تصمیم میگیرید که از آن در طراحی لوگو شرکت استفاده کنید. ولی قبل از آن بررسی کنید که آیا مناسب شرکت شما هست یا خیر؟ برای مثال یک فونت مدرن یا فانتزی نمیتواند گزینه مناسبی برای یک سازمان عمومی باشد.
برخی از طراحان علایم تجاری را در طراحی لوگو بکار میبرند که کاری اشتباه است. بهتر است بر روی نیاز مشتری و پیامی که قرار است به بیننده القا شود تمرکز و دقت بیشتری انجام گیرد.
۶- پیچیدگی بیش از حد در طراحی لوگو
یک مثال مناسب استفاده از اثر انگشت در طراحی لوگو است، شما تنها زمانیکه از نزدیک و به دقت به یک اثر انگشت نگاه کنید میتوانید پیچیدگیها و انحنای خطوط آن را تشخیص دهید. به محض اینکه چشم از آن بردارید تمام جزئیات را از یاد خواهید برد این دقیقا همان اتفاقی است که در صورت استفاده از تصاویر پیچیده در طراحی لوگو رخ میدهد.
اگر در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار گیرد بسیاری از جزئیات آن قابل مشاهده نبود و کیفیت اصلی خود را از دست خواهد داد. یکی از فاکتورهای مهم در طراحی لوگو آن است که بهراحتی در ذهن افراد بماند و لازمه این امر سادگی آن است. نگاهی عمیقتر به طراحی لوگو شرکتهای بزرگ مانند Nike، Apple و McDonald’s گواهی براین امر است.
۷- استفاده از رنگ برای انتقال مفهوم
وابستگی به رنگ یکی از رایجترین اشتباهات در طراحی لوگو است، بسیاری از طراحان علاقه زیادی به استفاده از رنگها برای انتقال مفاهیم دارند درحالیکه استفاده از رنگ باید آخرین گزینه شما در طراحی لوگو باشد. بهتر است که کار خود را در ابتدا بصورت سیاه و سفید انجام دهید.
هر شرکت یا سایتی در طول زمان و انجام تبلیغات خود نیاز به نمایش نشانه خود تنها با یک رنگ خواهد داشت پس باید بعد از طراحی لوگو آنرا در حالت تک رنگ بررسی کنید و ببینید که آیا هنوز مفهوم مورد نظر شما را به بیننده منتقل میکند یا خیر.
۸- انتخاب فونت نامناسب
برای طراحی لوگو انتخاب فونت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و در بسیاری از موارد انتخاب نامناسب فونت میتواند موجب شکست تبلیغاتی یک لوگو گردد. (به نمونه نشان داده شده در تصویر دقت کنید)
برای یافتن فونت مناسب شما باید به شباهت و هماهنگی ظاهری آن با تصویر بکار رفته در طراحی لوگو دقت کنید. این امر نیازمند سلیقه و تجربه کافی در این زمینه است زیرا شباهت و هماهنگی بیش از حد بین این دو به بیینده تصویری یکپارچه منتقل میکند و اجازه تفکیک نوشته و طرح را در طراحی لوگو شما به او نمیدهد از طرف دیگر ناهمخوانی زیاد موجب سردرگمی بیننده و کاهش کیفیت بصری لوگو شما خواهد شد.
هر فونت میتواند شخصیت متفاوتی داشته و مفهومی متناسب با زمینه کاری شما به بیننده القا کند. پس در انتخاب فونت مورد استفاده در طراحی لوگو شرکت خود دقت کنید.
۹- استفاده از چند فونت مختلف
فرض کنید که تمام تصاویر یک آلبوم را همزمان به کسی نشان دهید، بیننده زمان و تمرکز کافی برای تشخیص و درک تک تک تصاویر نخواهد داشت، استفاده از چند فونت متفاوت در طراحی لوگو مشکل مشابهی را برای بیننده رقم خواهد زد.
حداکثر ار دو فونت و با سایز متفاوت در طراحی لوگو بهره بگیرید.
۱۰- کپی کردن لوگو دیگران
بزرگترین اشتباه در طراحی لوگو استفاده از لوگو دیگر شرکتها است. بطور مثال شما در اینترنت شرکتهایی که در زمینه کاری شما و در خارج از کشور فعال هستند را جستجو کرده و بجای طراحی لوگو از آرم و نشانه آنها کپی برداری میکنید. هدف اصلی از طراحی لوگو معرفی شرکت شما و انتقال پیام اصلی آن است، مسلما کپی کردن آرم دیگران کمکی به شما در این زمینه نخواهد کرد.